Svineentrecote med ris og grønnsaksmixDet du trenger: Sett stekeovnen på 200 grader Kok passelig mengde ris etter anvisning på pakken. Pepre kjøttet. Stek svineskivene på sterk varme i ett minutt på hver side. Trekk pannen av varmen og la svinet ligge og godgjøre seg i 5-6 minutter til under lokk. Snu kjøttet en eller to ganger underveis. La kjøttet hvile 5 minutter før servering. Omnomnom! Laks med parmesan, rødløk og worchestershiresausDet du trenger: Bland sammen majones og rødløk, rasp parmesanost og smak til med worchestershiresaus (Hvit ser penest ut, men vanlig mørk går også helt fint). Prøv deg fram med mengdeforholdene. Bland alt sammen. Legg laksefiletstykket i en smurt ildfast form, dandér blandinga av det andre oppå fileten, og stek dette i ovnen i 12-15 minutter (Til fisken lett flakes med en gaffel) på 230 grader. Serveres med kort ris og soyasaus. Enkelt og godt! Woket breiflabbI romjula serverte jeg blandet fiskewokmiddag med tre ulike retter, og i dag har jeg tenkt å kjøre reprise på en av dem.
Det du trenger: Kok risen eller nudlene etter instruksene på pakken sånn at de blir ferdige samtidig som fisken. Varm oljen på middels varme i woken. Tilsett fisken, løken, hvitløken, aspargesen, soppen og ingefæren. Rørestek i 2-3 minutter. Oppskrifta er henta fra den fabelaktige Wok-kokeboka jeg fikk til jul, og denne kokeboka kan jeg virkelig anbefale om man liker orientalskinspirert mat! Won-Ton-suppeJeg fant en oppskrift på kinesiske Won-Ton-suppe her så jeg stjal den lett og modifiserte den litt til eget formål. (Dessverre ingen bilder denne gangen) Ingredienser: Won-Ton-pastadeig (Fås hos importmatsjapper) (Man kan eventuelt valse pasta selv, men da må man komme helt ned på tynneste innstilling på pastamaskinen) Suppe: Tilberedning Når fyllet er ferdig tar du pastadeigen og legger på en fjøl, legger på en skje fyll i midten, pensler kanten med vann og bretter sammen. Dersom du har runde deigleiver skal det gå an å gjøre alt dette i hånden, ved å legge deigskiva der og så bare knyte sammen hånda rundt «pakken» etter at du har pensla. Selv hadde jeg firkantete leiver, så da ble det gjort på en litt mer knotete måte. Kok opp kyllingbuljongen, slå av varmen og ha i pastakjøttbollene og la dem trekke i et par minutter, før du har i nudlene (Knekt i ikke altfor lange biter), og lar også dem trekke til de er ferdige (Sjekk pakken for tid på disse). Jeg serverte dette med brød til for å få litt mer fast føde i måltidet, noe som viste seg å være et vinnertrekk! God appetitt! Corned Beef & HashNeida, ikke la dere lure av overskrifta, jeg har ikke lagt min avholdende livsførsel til side. Hash er de amerikanske sørstatenes svar på pyttipanne, og sammen med den ofte utskjelte Corned Beef kan det faktisk bli et veldig godt måltid, og passer perfekt til for eksempel en varm lunsj.
Les hele oppskrifta her!Paella stekt i wokDagens middag gir deg alt det beste fra den spanske middelhavskysten blandet i en herlig miks!
Hovedingredienser Kyllingmarinade: Annet: Bland marinaden og bland den sammen med kyllingstrimlene i en skål. La dette stå en halvtimes tid. Kok opp kyllingbuljongen så du har den klar til senere. Varm litt olivenolje i en wok (sørg for at den er skikkelig varm). Skjær laksen i biter og stek dem i woken til de er ferdigstekte. Legg dem i skålen sammen med scampiene og tilsett mer olje i woken om nødvendig. Skjær chorizoen i biter og fres dem i oljen noen minutter til du ser at bitene er krympet noe. Ta dem ut og legg dem i en skål, tilsett mer olje hvis det trengs. Se til at oljen er skikkelig varm igjen før du har i kyllingbitene. La disse steke så de får farge på alle sider før du blander i paprikaen, hvitpepperen, løken og safranen. Rør godt og la det steke noen minutter til. Tøm i ca 1/2 l av kyllingbuljongen, og vent til det begynner å koke før du tømmer i risen. Rør godt rundt så ris, kylling og det andre blander seg skikkelig. Sett den hele hvitløken (uskrelt) oppi. La det stå og småkoke i ca 15 minutter. Tilsett mer buljong om nødvendig. Risen skal være fuktig, men ikke klissete når den er ferdig. Når risen begynner å nærme seg å være ferdigkokt, ta ut hvitløken før du tilsetter ertene, laksen og scampiene og rører forsiktig rundt så det blander seg uten at laksestykkene blir helt most. La det stå på varmen 3-4 minutter, før du også har i chorizoen, skvetter over litt sitronsaft og smaker til med salt og pepper. Rør fortsatt forsiktig. Serveres rykende varm, og kan eventuelt pyntes med en båt sitron på hver porsjon. Nydelig mat som er enklere å lage til enn man kan frykte når man ser oppskrifta. Oppskrifen er kraftig inspirert av denne men jeg har variert den litt ut fra hvilke ingredienser jeg hadde for hånden. Lun potetsalatDenne brukte jeg som tilbehør til dagens grillmat: 5-6 store poteter Kok potetene til de er møre. (Tåler selvsagt også å stå i kjøleskapet til dagen etter og spises da, men jeg synes den er best nylagd) Amerikansk fiskesuppeDenne har jeg ikke prøvd ennå, men lager en oversettelse bare for å ha den i beredskap. 500g frosne fileter av hvit fisk (torsk, hyse, flyndre), opptint Smelt smøret i en kjele. Tilsett løken og la det surre til løken er blank, men ikke brun. Tilsett mel og rør godt. Tilsett kyllingbuljongen. Bland inn grønnsakene, og smak til med salt og pepper. La det småkoke i omlag en time. Tilsett fisken og kok i en halvtime til. Rapport følger etter at jeg har fått prøvd å lage den. Middager i uken.Erter,kjøtt og flesk….Fårikål…..Helstekt villaks,,,,,,Kjøttkaker,,og Stekt laks med Agurksalat og Rømme…Men i morgen er det:Spekesild,poteter og Kålrotstappe…. NyfisketDobbeltpanert Hyse,Hjemmelaget remulade,revne gulerøtter og Kokte poteter. God Middag. PastasalatDenne er fantastisk god! Marinert kyllingfilet Dressing ( har ikke eksakt mål, men smaker til ): et par dl god olivenolje, balsamico, masse finhakket hvitløk, litt finhakket rødløk, litt av krydderoljen fra fetaosten, ca 1 ss dijonnesennep ( eller grov sennep ). Best når den serveres lun med hvitløksbaguetter. PaprikasuppeJeg hadde noe avsik etter jeg laget dette i jula stående i en boks i fryseren, som jeg ville finne en måte å bli kvitt. Ingredienser: Jeg startet med å tine den frosne grønnsaksbuljongen i vann, og sile den ettersom det ikke var gjort før jeg frøs den. Anbefales! Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer